fbpx

אז מה נכון לך ללמוד? אנחנו נעזור לך

מהרו להרשם כבר עכשיו, אנו נחזור אלכם ונדאג שמקומכם שמור איתנו.

    חייל משוחרר ? לקראת שחרור ?

    מגיע לך עד 80% מימון מטעם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים * עד 5 שנים מהשחרור

      קורס ממונה בטיחות בעבודה: מקצוע שהוא גם ייעוד

      “ממונה בטיחות טוב הוא סוג של תסריטאי”

      הנתונים עגומים: לפי נתוני הביטוח הלאומי, נפגעים בישראל מדי שנה כ 70,000 אנשים באירועים המוגדרים כ”תאונות עבודה”, כ-50,000 מתוכם מתרחשים בתוך מקום העבודה עצמו. הענפים המובילים את הפגיעות הם תחום הבינוי ותחום התעשייה, ולאחר מכן ענף השירותים והמסחר וענף החקלאות.

      בשנים האחרונות, גברה המודעות לצורך בשיפור הבטיחות במקומות העבודה, ובהתאם גדלה חשיבותו של תפקיד ה”ממונה בטיחות בעבודה“. החוק בישראל קובע כיום שכל ארגון המונה מעל 50 עובדים, חייב להעסיק ממונה בטיחות שכזה, כשבחברות גדולות ישנם חוקים נוספים שחלים, המחייבים את המעסיק לשכור את שירותם של כמה ממוני בטיחות. למעשה, ממונה הבטיחות משמש כיועץ להנהלה, תפקידו להכיר את חוקי הבטיחות,לוודא שהם מיושמים ולהציע פתרונות ושינויים בחברה שמטרתם להגן על בריאותו של העובד.

      כדי להבין קצת יותר לעומק את תפקיד הממונה על הבטיחות, פגשתי את מר ניסים משרקי, מהנדס תעשייה וניהול, המשמש כמנכ”ל חברה העוסקת בבטיחות ומעניקה שירות לגופי מדינה וחברות שונות.

      ציפיתי לפגוש אדם ביקורתי שמתוקף תפקידו הפאסימיות היא נר לרגליו, שיתקן לי את היציבה, ילביש לי קסדה וידקלם באוזניי צרור הוראות בטיחות מחמירות. במקום זאת, פגשתי איש נעים, מלא הומור וסבלנות לענות כל כל השאלות ההיסטריות שלי על כל מה שעלול להיות מסוכן בסביבה, וגם לנפץ כמה מיתוסים על בטיחות, מחשבים ושמיכות פוך.

      ניסים, איך בכלל הגעת לתחום הבטיחות?

      נושא הבטיחות תמיד עניין אותי. בשנת 1982, במסגרת המחקר שערכתי בתזה בתואר השני כמהנדס בטיחות, חקרתי בטיחות אצל ילדים בנסיעה וגיליתי שחגורת הבטיחות כשהיא אינה מותאמת עלולה להוות סכנת חיים. המסקנה של המחקר שלי הייתה שההתאמה לחגורת בטיחות צריכה להיות לפי גובה הילד בלבד ולא לפי גיל ומשקל.

      והמחקר הזה השפיע עליך?

      אני חושב שמאז הייתה לי תובנה עמוקה שבטיחות היא לא מה שהעין רואה אלא מה שצופן בחובו העתיד. זאת ועוד שבאופן טבעי יש לי נטייה לראות את התמונה הרחבה “ממעוף הציפור” וזה מה שממונה בטיחות עושה: הוא צופה את כל מה שעלול לקרות, לוקח בחשבון גורמים רבים, ולומד מניסיון העבר.

      וזה מה שמאפיין ממונה בטיחות טוב?

      אני אחדד. ממונה בטיחות טוב הוא כמו תסריטאי שיש לו כמה סיפורים אפשריים והוא זה שאחראי על כך שיהיה “הפי אנדינג” כי “סוף רע” לא בא בחשבון. לאחר שנים של ניסיון עבודה בגופים גדולים במשק כמו בתי חולים חברות של תחבורה ציבורית ומשרדים ממשלתיים, ביקשו ממני לבנות את המגמה.

      אני מבינה שיש ביקוש למקצוע, כי כל ארגון חייב לפי חוק ממונה בטיחות, הביקוש הזה מתבטא בשכר? השכר ההתחלתי גבוה בהרבה מהממוצע במשק, התנאים טובים, מקבלים בדרך כלל רכב והטבות נוספות. כך שבהחלט הייתי ממליץ לבת שלי ללכת ללמוד את המקצוע.

      דווקא לבת שלך ולא לבן?

      לשניהם במידה שווה. מגיעות נשים בעלות תואר ראשון בתחומי ביולוגיה, כימיה והנדסה, אבל אלה שהן בעלות תואר ראשון בתחומים האלה, הן מעטות ביחס לגברים, וחבל. מי שכן למדה איתנו חוזרת לספר על קריירה פורחת לאחר קבלת התעודה. אני מתחיל לראות שינוי מגמה, יש כבר הרבה יותר נשים שנרשמות לקורסים.

      “ממונה הבטיחות עובד בצמוד לגורמי ההנהלה”

      איך נראה בפועל יום עבודה של ממונה בטיחות, מה בגדר האחריות שלו בחברה?

      הממונה כמו רופא. קודם כל עורך אבחון של המצב הקיים ואז מתאים לו “טיפול ” שיענה על דרישות ההנהלה ומטרות החברה. בין היתר עליו להדריך את העובדים, לזהות את הסיכונים ולמגר אותם, לדווח על תקלות ולנהל תיעוד ומעקב על כל התהליכים שהוא מקדם. היום-יום שלו משתנה בהתאם לאופי הארגון.

      אני יכולה לדמיין ממונה בטיחות במפעל. אבל מה עושה ממונה בטיחות במשרד היי טק?

      מכונות צילום הן דוגמא טובה. את יודעת כמה רעלים הן פולטות?

      מלחיץ. אז מה יעשה ממונה הבטיחות?

      הוא יבדוק את כמות פליטת הרעלים וידריך את העובדים להשאיר חלונות פתוחים. במקביל יש את הנושא של חשמל, כיבוי אש וארגונומיה במשרדים, המון בעיות גב וראש נובעות מישיבה ממושכת בצורה לא נכונה. ממונה הבטיחות יקפיד לבצע שינוי נהלים בנושאים כמו כיסאות ישיבה ותאורה.

      מה בנוגע לשריפות? מה כבר אפשר לעשות חוץ מלהתקין גלאי אש?

      הרבה מאוד. 80% מהפגיעות הן משאיפת עשן שחודר לריאות ולא מהאש עצמה. יועץ הבטיחות יוודא שיש מקום לרכב כיבוי אש בחניה, שקיימת דלת אש, חלונות שנפתחים אוטומטית במקרה של שריפה ומכשיר שמחליף את החמצן. זה תחום שמתחדש כל הזמן עם הטכנולוגיה.

      וממונה בטיחות שסיים קורס יכול כבר להתחיל לעבוד?

      ברוב הפעמים הוא נשלח לקורס מתוך הארגון שבו הוא כבר מועסק, ולכן הוא מתקדם בתוך הארגון עצמו, זהו תפקיד של עבודה בצמוד מול גורמי ההנהלה ומאפשר להכיר את החברה מזוויות שעובד שכיר רגיל פחות מתחכך בהן כך שזה גם מעניק המון ניסיון וגם פותח דלתות רבות בקריירה.

      נשמע שרק מועסקים יכולים להיכנס לתחום, לא מדויק זאת הכשרה שנותנת פתח גם למכרזים, כמות הביקוש גדולה מאוד. זה לא נכון שאפשר להיכנס לתחום רק אם מקום העבודה שולח את העובד- אין התייחסות של ניסים לביקוש הגדול בתחום ואיך זה מתבטא חוץ מהשכר.

      “התחום מאוד מעניין כי הוא משתנה דינמית”

      אתה יכול לספר לי על מבנה המגמה שהקמת במכללת אתגר?

      כיום, הקורס נלמד בכל שלוחות המכללה, כשגם בתוך החברות עצמן יכולים להיפתח קורסים. כך שבעצם מתקיימים קורסים מאילת ועד קריית שמונה. המכללה מאפשרת גמישות בימים ובשעות הלימוד.

      מי יכול לנסות להתקבל?

      מדובר במגמה יוקרתית שתנאי הקבלה אליה גבוהים. מועמד צריך להיות בעל תואר ראשון באחד מתחומי הטבע, טכנולוגיה או הנדסה ובנוסף עליו להיות עם ותק של שנתיים כמהנדס או 3 שנות ותק כהנדסאי או טכנאי, ולעבור שתי ועדות קבלה, אחת פנימית של המכללה ואחרת של משרד הכלכלה. אבל זה שווה את המאמץ.

      מה השוני בין המגמה הזאת למקצועות אחרים שנלמדים בתחומים דומים של תעשייה וניהול?

      תנאי הקבלה מעוגנים בחוק ונדרש אישור של משרד הכלכלה. בנוסף, כל שנה לאחר הקורס חייבים להשתתף בשמונה ימי כשירות בפיקוח המכללה – ובהדרכות. הלמידה במהלך השנים דינמית וזהו תחום שמשתנה עם תנאי העבודה המשתנים, ולכן הוא גם נורא מעניין.

      איך יודעים שסטודנט “מוכן” בסוף הלימודים, אחרי הכל מדובר בתפקיד עם אחריות כבדה?

      פרוייקט הגמר שעל הסטודנטים להכין הוא בהיקף גדול, ובסך הכל מלמד על היכולות שנרכשו בפועל.

      אתה יכול לתת דוגמה לפרוייקט גמר כזה?

      סטודנט של המכללה מהדרום, עבד על פרוייקט הסיום שלו במפעל באזור שעובד נהרג בו זמן לא רב לפני, ממכונה שהסכינים שלה מסתובבים במהירות. אותו הסטודנט בנה כיסוי למכונה מרשתות, שביל גישה וגלאי אלקטרוני שהפסיק אוטומטית את פעולת המכונה כשמישהו התקרב אליה ועבר על הקירבה המותרת.

      מרשים. ומה המלצת הבטיחות שאתה מקפיד עליה בבית הפרטי שלך?

      אני דואג שהילדים לא ישנו עם טלפונים ניידים על המיטה, הם פולטים קרינה ועלולים לגרום לשריפה. מחשב נייד לא כדאי להפעיל כשהוא על שמיכת פוך. דליק.

      מכרים ובני משפחה מתייעצים איתך הרבה לגבי בטיחות כללית?

      כל הזמן. אני שמח על כך ומקבל זאת באהבה. ממונה בטיחות זה לא רק מקצוע – זה גם ייעוד, וכנראה שזה הייעוד שלי.

      Spread the love
      × כיצד נוכל לעזור?