fbpx

אז מה נכון לך ללמוד? אנחנו נעזור לך

מהרו להרשם כבר עכשיו, אנו נחזור אלכם ונדאג שמקומכם שמור איתנו.

    חייל משוחרר ? לקראת שחרור ?

    מגיע לך עד 80% מימון מטעם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים * עד 5 שנים מהשחרור

      פורשי צה״ל מבוקשים לתפקיד ממונה בטיחות בעבודה

      איך למנף קריירה בתפקיד ממונה בטיחות בעבודה לאחר פרישה מצה״ל?

      אחד המקצועות המבוקשים כיום במשק הוא ממונה בטיחות בעבודה. ממונה על בטיחות וגהות בעבודה הוא תפקיד מקצועי המהווה חלק חיוני ומרכזי במערך ניהול תקין של מפעלים וארגונים. דרישות החוק מגדירות את תפקידו, כישוריו ואחריותו המשפטית של הממונה על בטיחות וגהות, ומחייבות את המפעל, המעסיק והממונה בעבודתו.

      לפי נתוני הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, קיימים בישראל מעל 15,000 עסקים בינוניים ומעל 2,500 עסקים גדולים (המעסיקים מעל מאה עובדים). המשמעות: יש פוטנציאל העסקה של אלפי משרות של ממונה בטיחות בעבודה המשוועות לאיוש על ידי אנשים מתאימים.

      הסיבה לביקוש המקצוע: התפקיד קיבל חיזוק משמעותי בשנים האחרונות, בעקבות אכיפה מוגברת של תקנות ארגון הפיקוח על העבודה שנחקקו בשנת 1996. תקנות אלה הסדירו לא רק את תפקידו המדויק וסמכויותיו של ממונה הבטיחות בעבודה, אלא גם את חובת מינוי ממונה בטיחות בעבודה על מפעלים וארגונים המעסיקים מעל 50 עובדים [כאן להכניס לינק למונחון של ממונה בטיחות].

      מה זה בכלל “ממונה בטיחות בעבודה”?

      ממונה בטיחות בעבודה הוא תפקיד הכרוך באחריות רבה מאוד, בעל חשיבות מכרעת לעבודתם התקינה של מפעלים, בתי עסק קטנים וארגונים גדולים כמו צה”ל. בשנים האחרונות, עלתה קרנו של המקצוע ממונה הבטיחות .המעסיקים החלו להבין שתכנון נכון של הבטיחות והגהות ודאגה לשלום העובדים והלקוחות הם מה שעושה את ההבדל בין תאונה להצלחה.

      זהו תפקיד המצריך מקצוענות ויכולת הובלת תהליכים ומהלכים בארגון, במספר רב של ארגונים ומפעלים זהו אחד מהתפקידים החשובים, אשר כל תהליכי הארגון עוברים דרכו. ממונה הבטיחות הוא בעיקרו תפקיד ניהולי, ייעוצי להנהלת הארגון . ממונה בטיחות סוקר את אזור העבודה ואת הציוד בו משתמשים העובדים ומוודא שהציוד תקין, שהעובדים עושים בו שימוש נכון ודואג להחליף פגמים. ממונה הבטיחות נדרש גם להסביר לעובדים הרגלי עבודה נכונה. בנוסף, ממונה בטיחות אחראי להקים ולתרגל מערך פעולה בחירום. כתיבת נהלים בכתב והעברת הדרכות בטיחות. לערוך סקר סיכונים במקום העבודה ולסייע בהסמכת מקום עבודתו לעמידה בתקני הבטיחות ואיכות הסביבה. , מדובר אם כן בתפקיד חשוב,מרתק ,מגוון ומאתגר .

      מדוע פורשי צה”ל הם ממוני בטיחות מבוקשים?מהן התכונות של פורשי צה”ל?

      מדובר באנשים שמכירים היטב איך מערכות גדולות עובדות. לפי עדויות ומשובים של הבוגרים שלנו, התפקיד מעוצב גם לפי מידת האדם הנושא בתפקיד והדומיננטיות שלו. מעניין לציין שאחד המאפיינים של ממוני בטיחות דומיננטיים במקום עבודתם הוא היותם פורשי צה”ל, וכי חלק מהמעסיקים יעדיפו ממונה בטיחות מנוסה עם עבר בניהול מערכות בצה”ל. משיחות שערכנו בנושא עם בכירים בתעשייה ועם ממוני בטיחות עולה שישנם כמה מאפיינים שחופפים בין תכונותיו של ממונה בטיחות טוב לבין תכונותיהם של פורשי צה”ל.

      מה התכונות שמאפיינות ממונה בטיחות טוב?

      התשובות שקיבלנו היו מגוונות ומעניינות, אך היו תכונות שחזרו שוב ושוב בניסוחים כאלה ואחרים. למשל: “יודע איך לנתח מה קורה בתוך מערכת ולהבין אותה מבפנים”; “אחד שיודע איך עורכים תחקיר ללא הנחות”; “יודע לייצר נהלים ישימים”; “בעל סמכותיות”; “מדבר את השפה של התעשייה בשטח”; “שם לב לפרטים קטנים”; “בולדוזר”.

      אכן, תפקיד ממונה הבטיחות הוא תפקיד מערכתי שמחייב יכולת עבודה בתוך מערכת אך גם יכולת להסתכל עליה מבחוץ. התפקיד אף מצריך סמכותיות הן כלפי העובדים והן כלפי ההנהלה הבכירה, ואף שימת לב לפרטים קטנים שאולי חומקים מעיניהם של אחרים.

      מהן התכונות של פורשי צה”ל?

      מדובר באנשים שמכירים היטב איך מערכות מורכבות עובדות, את הרגישות של עבודה מול אנשים שהם בכירים ממך מצד אחד ועבודה מול אנשים הכפופים לך מצד שני. הם מורגלים בעריכת תחקירים, זיהוי פרטים קטנים שמשפיעים על התמונה הכוללת, ובעיקר: יודעים איך לקחת אחריות.

      בישיבת וועדת כנסת שנערכה לפני מספר שנים בנושא “היבטים בהעסקת קצינים פורשי צה”ל בתעשיות הביטחוניות”, התבטא תא”ל אבנר רז, יו”ר תע”ש, על הייחוד של פורשי צה”ל לעומת אזרחים הנושאים באותם תפקידים או בעלי אותה מיומנות: “מדובר פה על לידרים, מדובר על אנשים שיכולים להוביל פרויקטים, שמבינים צרכים”.

      החפיפה בין התכונות של ממונה בטיחות טוב לבין התכונות של פורשי צה”ל – בולטת.

      המוטיבציה של פורשי צה”ל

      סיבה נוספת להצלחתם של פורשי צה”ל כממוני בטיחות בעבודה הוא המוטיבציה שכל כך מאפיינת אותם. המדובר באנשים שעשו עבודה מורכבת ובעלת משמעות, ומוצאים את עצמם, בגיל צעיר יחסית, מתחילים קריירה שנייה כשהם בשיא כוחותיהם ומרצם. ד”ר דפנה שקד, שעבודת הדוקטורט שלה עסקה בנושא השתלבות קציני צבא בשוק האזרחי תיארה את פורשי צה”ל בצורה מדויקת: “מצוידים ברמת מיומנות גבוהה ומוכחת, ניסיון… ובעיקר רצון עז להצליח בשוק העבודה האזרחי”.

      ניתן לסכם ולומר שעל אופיים של פורשי צה”ל כממוני בטיחות ניתן ללמוד מתשובה שנתן אחד מבוגרינו, ששירת בצה”ל עשר שנים וכיום ממונה בטיחות על מוסדות חינוך. הוא נשאל האם הוא ישן טוב בלילה, והשיב: “אני ישן מצוין. זה לא התפקיד המורכב הראשון שלי, כך שההורים יכולים גם הם לישון מצוין”.

      קבלת רישיון לעסוק בממונה בטיחות – בפיקוח משרד העבודה

      כדי לקבל הסמכה ורישוי לעסוק בתחום של ממונה בטיחות, יש לעבור קורס ממוני בטיחות בעבודה, קורס בפיקוח משרד העבודה והרווחה, בהיקף של 330 שעות ולהגיש בסיום עבודת גמר.

      כדי להתקבל לקורס ממונה בטיחות במכללת אתגר, יש להוכיח את קיומם של תנאי הסף הבאים:

      1. טכנאים מוסמכים או הנדסאים בעלי ותק של שלוש שנים לפחות במקצועם,או בעלי תואר אקדמי במדעי החיים והטבע/ מהנדסים בעלי ותק של שנתיים במקצועם.
      2. הנרשמים יעברו לפני תחילת הקורס וועדת קבלה של האגף לפיקוח על העבודה, בוועדה ישתתף גם נציג של מכללת אתגר.
      Spread the love
      × כיצד נוכל לעזור?